Kesan Buruk Makan Kuning Telur
Saturday, August 25, 2012
Kesan Buruk Makan Kuning Telur
Para pakar kesihatan menemui bahawa pengambilan kuning telur dapat mempercepat aterosklerosis, penyakit arteri koroner, seperti halnya merokok.
Dr. David Spence dari Western University , Kanada, dan pasukannya meneliti lebih dari 1200 pesakit di London Health Sciences Centre’s University Hospital. Mereka menemui bahawa mengambil telur secara teratur, dua per tiga sama buruknya dengan merokok. Dengan kata lain, baik merokok mahupun memakan kuning telur dapat mempercepat aterosklerosis.
Aterosklerosis adalah perubahan pada pembuluh darah dimana plak terbentuk pada dinding arteri bahagian dalam dan diperburuk dengan kolesterol. Plak yang pecah merupakan penyebab yang utama sebahagian besar serangan jantung dan stroke.
Penelitian tersebut juga menemukan bahawa orang yang mengambil tiga atau lebih kuning telur dalam seminggu, memiliki kesan plak secara signifikan, lebih dari orang yang makan dua atau kurang kuning telur seminggu.
“Telah diketahui sejak lama bahawa pengambilan kolesterol yang tinggi meningkatkan risiko kardiovaskular, dan kuning telur memiliki kolesterol yang sangat tinggi. Pada penghidap diabetes, mengambil telur dalam sehari dapat meningkatkan antara 2 hingga 5 kali ganda risiko koroner.” kata Dr. Spence, yang mengetuai kajian.
Ulasan Admin : Dengan adanya info ini, diharap kita semua dapat mengelakkan diri kita daripada selalu mengamalakn telur kuning sebagai pemakanan kita seharian.Banyak keburukan yang kita dapat daripada kebaikkan.
| Tweet |
Kesan Buruk Makan Kuning Telur Para pakar kesihatan menemui bahawa pengambilan kuning telur dapat mempercepat aterosklerosis, penyakit arteri koroner, seperti halnya merokok. Dr. David Spence dari Western University , Kanada, dan pasukannya meneliti lebih dari 1200 pesakit di London Health Sciences Centre’s University Hospital. Mereka menemui bahawa mengambil telur secara teratur, dua per tiga sama buruknya dengan merokok. Dengan kata lain, baik merokok mahupun memakan kuning telur dapat mempercepat aterosklerosis. Aterosklerosis adalah perubahan pada pembuluh darah dimana plak terbentuk pada dinding arteri bahagian dalam dan diperburuk dengan kolesterol. Plak yang pecah merupakan penyebab yang utama sebahagian besar serangan jantung dan stroke. Penelitian tersebut juga menemukan bahawa orang yang mengambil tiga atau lebih kuning telur dalam seminggu, memiliki kesan plak secara signifikan, lebih dari orang yang makan dua atau kurang kuning telur seminggu. “Telah diketahui sejak lama bahawa pengambilan kolesterol yang tinggi meningkatkan risiko kardiovaskular, dan kuning telur memiliki kolesterol yang sangat tinggi. Pada penghidap diabetes, mengambil telur dalam sehari dapat meningkatkan antara 2 hingga 5 kali ganda risiko koroner.” kata Dr. Spence, yang mengetuai kajian. Ulasan Admin : Dengan adanya info ini, diharap kita semua dapat mengelakkan diri kita daripada selalu mengamalakn telur kuning sebagai pemakanan kita seharian.Banyak keburukan yang kita dapat daripada kebaikkan. |
4 comments:
-
abu
said...
-
kwn sayew mkn x jadi apa oown...
dary kecik lagy dy suka teloq kuning!!! -
August 26, 2012 at 12:18 AM
-
Koleksi Jentayu
said...
-
Betul2..pakcik sy ada pnyakit jntung..dia mkn telur kuning dgn madu tnpa dimasak..alhamdulilah..sampai skang jantung dia dah ok..without opertion..
-
August 26, 2012 at 3:19 AM
-
Koleksi Jentayu
said...
-
Betul2..pakcik sy ada pnyakit jntung..dia mkn telur kuning dgn madu tnpa dimasak..alhamdulilah..sampai skang jantung dia dah ok..without opertion..
-
August 26, 2012 at 3:19 AM
-
Anonymous said...
-
Napa korg msh lalai ni..ni la org ckp pmerintahan hidden hand..sdar la anak2 adam..jgn trikut2 arus mreka utk mmusnahkn kta..
-
August 26, 2012 at 9:25 AM

